سوپرمن و فتنه 88!

5

یکی از کاربردهای اصلی ابرقهرمان‌ها، تحقیر ملت‌ها به‌منظور پیشبرد اهداف......

دم‌خروسی که سرانجام بیرون زد!

یکی از کاربردهای اصلی ابرقهرمان‌ها، تحقیر ملت‌ها به‌منظور پیشبرد اهداف سیاسی دولت آمریکا تعریف‌شده است و در همین راستا شخصیت‌هایی مانند "سوپرمن" و "کاپیتان آمریکا"، بارها و بارها با درگیری در مسائل مختلف سیاسی نقش خود را ایفا نموده‌اند.

11

Obama-Superman

نزدیک به ۸۰ سال از تولد داستان‌های مصور سوپرمن، ابرقهرمان افسانه‌ای آمریکا که با توانایی خارق‌العاده‌اش، مردم را از دست تبهکاران نجات می‌دهد می‌گذرد.
حدود سی و دو سال پیش بود که اولین فیلم هالیوودی بر اساس زندگی این ابرقهرمان روی پرده سینما رفت و با استقبال گسترده مردم مواجه شد، تا حدی که وی را به سمبل و نماد فرهنگی آمریکا تبدیل کرد.

reagansupes1

نمادی که با شعار حقیقت؛ عدالت و راه آمریکایی وظیفه خود می‌دانست به داد مردم برسد و آن‌ها را از بلایا نجات دهد و در برابر پلیدی‌ها حفاظت کند!

2

در طول این 80 سال بارها و بارها سوپرمن به کمک مردم آمریکا آمد و آن‌ها را از خطرات و بلایای مختلف نجات داد، اما ظاهراً این دست اقدامات داخلی، ناجی ملی آمریکا را راضی نگه نداشته و او تصمیم گرفته که در مأموریت‌های خود کمی فرا ملی عمل نماید!
بر همین اساس سازندگان سوپرمن تصمیم گرفتند تا در 900 امین شماره از داستان‌های سوپرمن به وی مأموریتی فرا ملی داده و او را به ناجی و قهرمانی جهانی تبدیل کنند. طبق داستان، سوپرمن برای انجام یک مأموریت فراملی با مشکلاتی مواجه می‌شود که در ادامه تصمیم می‌گیرد به‌منظور تسهیل کارها، تابعیت آمریکایی خود را کنار گذاشته و از این پس به‌عنوان یک شهروند جهانی به یاری مردم در همه جای دنیا برود.

3

اما نکته زمانی جالب می‌شود که در این داستان، ترک تابعیت آمریکایی سوپرمن به موضوعی در ایران ارتباط پیدا می‌کند!
ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که او برای کمک و حمایت از جوانان طرفدار جنبش سبز (فتنه 88) و مبارزه با دولت احمدی‌نژاد به تهران می‌آید و در میدان آزادی به‌عنوان میانجی و برقرار کننده عدالت و صلح عمل می‌نماید! ولی دولت ایران که از حضور سوپرمن در ایران ناخشنود شده حضور وی را نشانی از دخالت دولت آمریکا در امور داخلی ایران می‌خواند و بدین ترتیب تنش میان دو کشور بالا می‌گیرد.

4

در پی بالا گرفتن تنش‌ها و بحرانی شدن اوضاع، مسئولین کاخ سفید طی اطلاعیه‌ای رسمی ادعا می‌کنند که از سفر سوپرمن به ایران بی‌اطلاع بوده‌اند و از او به دلیل عملکرد خودسرانه‌اش انتقاد می‌کنند. سوپرمن که از این موضع‌گیری مسئولان آمریکایی آزرده‌خاطر می‌شود، تصمیم می‌گیرد برای رهایی از چنین چالش‌هایی به کل تابعیت آمریکایش را لغو کند و برای خود تابعیت بین‌المللی برگزیند.

5

او در ملاقاتی که با مشاور امنیت ملی کاخ سفید دارد در این مورد این‌طور اظهار نظر می‌کند که:
"دنیا امروز خیلی کوچیک و به هم پیوسته شده. تصمیم گرفتم طی سخنرانی در سازمان ملل تابعیت آمریکاییم رو کنار بذارم و یه شهروند جهانی بشم."
چاپ این قسمت از سری داستان‌های مصور سوپرمن واکنش‌های مختلفی را در سطح جهانی به همراه داشت.

6

به‌طور مثال چندین وبلاگ نویس معروف محافظه‌کار آمریکا در اعتراض به چاپ این داستان آن را نمونه‌ای از بد جلوه دادن آمریکا توسط چپ‌گرایان دانستند و خواستار تصحیح این اشتباه شدند؛ اما تولیدکنندگان سوپرمن در واکنش به این انتقادات اعلام کردند که تمرکز سوپرمن بر چالش‌های جهانی به معنای پشت کردن او به ارزش‌های آمریکایی نیست و آن‌ها با این کار قصد دارند تا از تأثیرگذاری بیشتر این شخصیت در ابعاد بین‌المللی در راستای اهداف دولت آمریکا بهره‌برداری کنند.

7

در طرف دیگر هم برخی از کارشناسان با سازندگان سوپرمن هم‌نظر بوده و معتقد بودند که این کار ممکن است به افزایش محبوبیت این قهرمان در سطح بین‌المللی و تأثیر جهانی وی بر موضوعات مختلف بیفزاید.
حال این‌که چرا سرنوشت یک ابرقهرمان خیالی در آمریکا می‌تواند تا این حد حساسیت برانگیز باشد، موضوعی است که باید بیشتر در مورد آن تأمل کرد. شاید به توان علت این موضوع را از یک‌سو در محبوبیت این شخصیت در فرهنگ آمریکا و از سوی دیگر در نگرانی بسیاری از آمریکایی‌ها از کاهش قدرت و نفوذ این کشور در جهان جستجو کرد.

12

و اما نکته آخری که باید بیش از همه به آن توجه داشت این است که چرا سوپرمن در اولین اقدام فراملی خود به سراغ ایران آمده و چرا حمایت از طرفداران فتنه 88 را عهده‌دار شده است؟ آیا غیر از این است که دولت آمریکا با قربانی کردن یکی از نمادهای ملی خود قصد دارد تا از فتنه‌ای که در ایران به پا کرده بوده با تمام قوا حمایت کند؟ آیا خود این موضوع دلیل روشنی بر نقش مستقیم آمریکا در شکل‌گیری فتنه 88 نیست؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 29 دی 1393برچسب:, | 16:27 | نویسنده : محمدحسین کتابی |